Po­rin kau­pun­gin­hal­li­tus päät­tää maa­nan­tai­na pi­tem­pi­ai­kai­ses­ta kump­pa­nuu­des­ta Is­kel­mä Fes­ti­vaa­li Po­rin kans­sa. Kau­pun­ki sol­mii stra­te­gi­sia ta­pah­tu­ma­kump­pa­nuuk­sia jär­jes­tä­jien kans­sa, jot­ka täyt­tä­vät kump­pa­neil­le ase­te­tut kri­tee­rit. Hy­vin toi­mi­nut yh­teis­työ ja ta­pah­tu­man juur­tu­mi­nen osak­si Po­rin fes­ta­ri­kat­taus­ta puol­ta­vat kump­pa­nuut­ta.

Stra­te­gis­ten ta­pah­tu­ma­kump­pa­nuuk­sien pii­ris­sä ole­vil­la ta­pah­tu­mil­la on mer­kit­tä­vä roo­li ja vai­ku­tus kau­pun­gin ve­to­voi­mai­suu­des­sa, asu­mis­viih­ty­vyy­den pa­ran­ta­mi­ses­sa, mat­kai­li­joi­den koh­de­va­lin­nois­sa, pal­ve­lu­tar­jon­nan mo­ni­puo­lis­tu­mi­ses­sa sekä alu­e­ta­lou­del­lis­ten vai­ku­tus­ten kas­vat­ta­mi­ses­sa. Po­rin kau­pun­gin stra­te­gi­set ta­pah­tu­ma­kump­pa­nit ovat Pori Jazz, Po­ris­pe­re ja Po­rin Päi­vä.

Uu­dek­si stra­te­gi­sek­si ta­pah­tu­ma­kump­pa­nik­si esi­te­tään vuo­den 2025 alus­ta Is­kel­mä Fes­ti­vaa­li Pori -ta­pah­tu­maa, joka sai­si 10 000 eu­roa avus­tus­ta vuo­des­sa sekä pi­dem­pi­ai­kai­sen maan­vuok­ra­so­pi­muk­sen ta­pah­tu­ma-alu­eel­le.

– Is­kel­mä Fes­ti­vaa­li Pori on jär­jes­tet­ty Kir­ju­rin­luo­to Are­nal­la me­nes­tyk­sek­kääs­ti jo kol­me­na ke­sä­nä, ja ta­pah­tu­man kä­vi­jä­mää­rä on kas­va­nut vuo­sit­tain. Yh­teis­työ ta­pah­tu­ma­jär­jes­tä­jän kans­sa on ol­lut su­ju­vaa ja ta­pah­tu­nut kau­pun­gin sää­dös­ten mu­kai­ses­ti. Kump­pa­nuu­del­la ha­lu­am­me juur­rut­taa ta­pah­tu­ma yhä vah­vem­min osak­si Po­rin va­ki­ta­pah­tu­mia, vah­vis­taa yh­teis­työ­tä sekä ol­la mu­ka­na mah­dol­lis­ta­mas­sa ta­pah­tu­man pit­kä­jän­tei­nen ke­hit­tä­mi­nen, ker­too Po­rin kau­pun­gin mat­kai­lu- ja mark­ki­noin­tiyk­si­kön pääl­lik­kö Tii­na Leh­to­nen.

Stra­te­gi­sil­le ta­pah­tu­ma­kump­pa­nuuk­sil­le ase­te­tut pääk­ri­tee­rit lin­jaa­vat, et­tä ta­pah­tu­man on ol­ta­va ve­to­voi­mai­nen ja va­kiin­tu­nut suur­ta­pah­tu­ma (vä­hin­tään 10 000 kä­vi­jää), joka luo vah­vaa brän­di­mie­li­ku­vaa ak­tii­vi­ses­ta ja kiin­nos­ta­vas­ta Po­ris­ta. Li­säk­si ta­pah­tu­man on tu­et­ta­va kau­pun­gin stra­te­gi­aa ja mat­kai­lun- ja ta­pah­tu­mien tie­kart­to­jen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta.

Esi­tys­tä stra­te­gi­ses­ta ta­pah­tu­ma­kump­pa­nuu­des­ta puol­ta­vat myös ta­pah­tu­man si­joit­tu­mi­nen Kir­ju­rin­luo­toon, yh­teen Po­rin stra­te­gi­ses­ti tär­keis­tä kär­ki­koh­teis­ta.

– Ky­sei­ses­tä ta­pah­tu­mas­ta on jo muo­dos­tu­nut mer­kit­tä­vä osa Po­rin ta­pah­tu­mien jouk­koa, jot­ka luo­vat mie­li­ku­vaa Po­ris­ta elä­väi­se­nä ta­pah­tu­ma­kau­pun­ki­na, ja joi­ta hyö­dyn­ne­tään asu­kas- ja kau­pun­ki­mark­ki­noin­nis­sa. Kau­pun­ki saa ta­pah­tu­mas­sa myös mer­kit­tä­vää mark­ki­noin­ti­nä­ky­vyyt­tä ta­pah­tu­ma­jär­jes­tä­jän kans­sa yh­tei­ses­ti so­vi­tul­la ta­val­la, sa­noo Leh­to­nen.

Po­rin kau­pun­gin­hal­li­tus päät­tää stra­te­gi­sis­ta ta­pah­tu­ma­kump­pa­nuuk­sis­ta ja te­kee pää­tök­sen­sä asi­as­sa ko­kouk­ses­saan maa­nan­tai­na 13. tou­ko­kuu­ta.